Metoda krakowska ćwiczenia logopedyczne z dzieckiemMetoda krakowska

Metoda krakowska to jedna z technik terapii logopedycznej, której korzenie sięgają Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest to kompleksowy sposób, skupiające się na wieloaspektowym podejściu do terapii mowy. Wyróżnia się on indywidualnym prowadzeniem pacjenta, uwzględniającym jego wiek, poziom rozwoju, możliwości i potrzeby. Metoda krakowska jest skuteczna w pracy z dziećmi z różnymi zaburzeniami mowy, w tym z autyzmem, zespołem Aspergera, alalią, afazją dziecięcą, niezakończonym i opóźnionym rozwojem mowy, wadami wymowy, zagrożonymi dysleksją i dyslektycznymi, niesłyszącymi, z niepełnosprawnością intelektualną.

Elementy metody krakowskiej

Metoda krakowska składa się z kilku kluczowych elementów.

  • Diagnoza, która pozwala na dokładne zrozumienie problemu i dobranie odpowiednich technik terapeutycznych.
  • Terapia, która jest dostosowana do indywidualnych potrzeb pacjenta.

W ramach terapii stosuje się różne techniki, takie jak ćwiczenia: artykulacyjne, oddechowe, słuchowe, ruchowe, językowe, czytelnicze i pisarskie. Ważnym elementem metody krakowskiej jest również współpraca z rodzicami i nauczycielami, którzy są kluczowymi partnerami w procesie terapii.